Eerste echte stage dag - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu Eerste echte stage dag - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu

Eerste echte stage dag

Door: kimdijst

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 April 2012 | Litouwen, Panevėžys

Hello, hello, hello!

Dat is wat ik vandaag de hele dag heb gehoord, ik zou er bijna gek van worden. Want in plaats van Engels, wil ik juist meer Litouws leren. Maar helaas denken de kinderen hier anders over, zij vinden het namelijk leuk en vooral leerzaam om zoveel mogelijk Engels te praten.

Natuurlijk verheugen jullie je op een verslagje van gister, want die heb ik niet geplaatst. Ik kan je vertellen, dat er gister helemaal niks is gebeurd. Het enige is dat ik heeeerlijk heb gekookt, lekker aardappels, met bloemkool, doperwten en een gehaktbal! Jammie!

Vandaag ging de wekker om 07.30u , toch best vroeg als je bedenkt dat ik bijna 2 weken heb uit kunnen slapen. Nu zou je ook denken dat ik natuurlijk topfit ben, maar door het bed en het vele licht in onze kamer wordt ik net zo moe wakker als dat ik die avond ervoor mijn bedje in dook. Na een warme douch en een ontbijtje vertrok ik samen met Joelle, eigenlijk iets te laat, richting Pradine (de basisschool). Met mijn geroosterde boterhammen met pasta en pindakaas op zak, benieuwd of dat zou smaken tussen de middag.

Aangekomen op school, zijn we Lina op gaan zoeken. Die ons eigenlijk al tegemoet kwam lopen, omdat we toch iets aan de late kant waren. Snel snel onze jas ophangen en spullen pakken om les te geven, wooow gelijk les geven. Dit hadden we niet verwacht en we moesten heel snel verzinnen wat we met de kinderen gingen doen. We hebben pionnen, lintjes en een bal meegenomen, met onze gedachten bij jagerbal, tikkertje, & kegelroof.

Na de eerste klas les te hebben gegeven, met veel gebaren, vertaling en engels gebrabbel, kwam de volgende groep al aan. Dit waren toch iets meer kinderen, omdat elke klas heeeel veel zin heeft in de lessen van ons, hebben ze 2 klassen bij elkaar gezet waardoor we dus rond de 40 kinderen hadden. Omdat Joelle het zo leuk vind om te praten, en ik eigenlijk wat minder, heeft Joelle lekker veel gepraat en veel uit gelegd. Het viel ons zeker op, dat de kinderen allemaal in een lijn moeten staan van de leraar. En zo ook de zaal moeten verlaten, iets wat je bij ons heel weinig meer ziet en zeker niet op een normale basisschool.

Toen we onze 20 minuten pauze hadden, zijn we snel naar de Maxima gelopen. Zo kon Joele even roken, dit is namelijk niet toegestaan in de buurt van scholen, en konden we even eten kopen voor de middag. Ik had namelijk mijn heerlijk geroosterde boterhammen geproeft, maar die kreeg ik al bijna niet doorgebeten omdat het zo taai is. Ja, ik had natuurlijk het brood ook niet kunnen roosteren, maar dan is het dus even taai.

Na de pauze zijn we met de kinderen naar buiten gegaan, hier heeft namelijk de hele dag de zon heerlijk geschenen. Met een nog wat fris windje, maar volaan in de zon was het goed te doen. Ik heb helemaal niks met basisschool kinderen, maar ik kan zeggen dat de tijd snel genoeg ging en het dus zo 14.00u was. Tijd om naar huis te gaan.

Maar voor mij was de dag nog niet afgelopen, ik moest vandaag namelijk ook naar het weeshuis, samen met Melissa. Melissa, die vanmorgen nog aangaf dat ze zou gaan lopen, bedacht zich en ging samen met mij met de bus. Haha, ik ben niet gek om dat pokke eind te gaan lopen! Ik loop hier al meeeer dan genoeg.

Toen we daar aankwamen, waren ze er eigenlijk niet helemaal op berekend dat we zouden komen. Het hek van het basketbalveldje was nog dicht, niemand te bekennen. Maar toen we een deur open deden, waar ze blijkbaar in een vergadering zaten wilden ze ons toch wel helpen.

Nadat het slot van het hek was, er genoeg kinderen om ons heen liepen en er meer dan wat nodig is aan basketballen werden gehaald. Konden we eindelijk lekker gaan spelen, want legeven kan je het niet noemen. Je kan het een beetje vergelijken met naschoolse opvang, je gaat gewoon een beetje met die kinderen spelen, zodat ze lekker buiten zijn en in beweging. Dat is altijd goed voor een mens!

Echt geweldig om te zien hoe die kinderen zoveel plezier hebben. Een klein jongetje waar ik een paar keer mee had overgeschoten, kwam later naast me zitten in het zonnetje. Alleen al met zijn speelgoed auto kon hij zich goed vermaken, heerlijk dat die kinderen daar zo weinig voor nodig hebben. Na een uurtje lekker 'gesport' te hebben zijn we weer richting huis gegaan.

Met een kleine omweg langs de Maxima voor wokgroente en blikgroente, was ik half5 weer lekker thuis. Nouja, lekker is anders gezegd. Want even tijd voor mezelf was zeker nodig, dus ik ben even buiten in de zon gaan zitten. Na een goed gesprekje met Suuz, die er later even bij kwam zitten. Had ik m'n zinnen weer op het trainen gezet.

Maar ook het trainen viel zwaar tegen, wat een saaie kut training was het zeg. Laag niveau, helft van de training stil staan, oefeningen waar niemand iets van snapt, oefeningen die nergens goed voor zijn, een schreeuwende trainer en ga zo maar door. Nog niet mn frustraties kwijt dus..

Wel heb ik heeerlijk gegeten, genoten van de maaltijd die Suuz voor ons had gemaakt. Lekker stukje vlees, rijst, gebakken aardappeltjes en groente! Na het eten zijn we allemaal nog even blijven zitten voor een 'goed' gesprek. Er moesten toch echt een paar dingen gezegd en afgesproken worden. En dat gaat dan vooral om het boodschappen doen en hoe en wat. Maar dat is nu voor iedereen duidelijk en ik ben benieuwd of het ook gaat werken en of iedereen het er mee eens zal zijn als we hier van het weekend mee gaan beginnen.

Nu ga ik nog even gtst terug kijken en lekker slapen, morgen kan ik gelukkig uitslapen. Want ik ben echt kapot, veel last van m'n rug en veel hoofdpijn.

Goodnight, X

  • 11 April 2012 - 16:44

    Opa En Oma De Reus:

    hoi Kim wat heb je weer veel geschrijven het is leuk om het allemaal te lezen het gaat wel wat anders als hier in holland maar dan zie je ook eens hoe ze het in andere landen doen.van middag met oma dijst naar de high -tea geweest het was gezellig en lekkere hapjes zes verschillende het waren allamaal kleine broodjes maar het was wel lekker ik lees dat jullie toch ook wel lekker eten brood misschien niet zo maar koken wel he dit was het weer de groetjes van opa en oma dikke kus daag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Panevėžys

Litouwen

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Kaunas en thuiskomst

01 Juni 2012

Palanga

24 Mei 2012

Afscheid nemen valt zwaar

20 Mei 2012

Laatste échte stageweek

13 Mei 2012

Week zeven in Panevezys
Kim

Actief sinds 18 Maart 2012
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 21296

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 20 April 2014

Malawi

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Litouwen

Landen bezocht: