B'day Joelle - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu B'day Joelle - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu

B'day Joelle

Door: kimdijst

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 April 2012 | Litouwen, Panevėžys

Hello,

ik heb niet veel zin om hele verhalen te gaan typen, maar uiteindelijk zal het alsnog een groot verslagje worden, als ik mezelf ken.

Dit weekend stond in het teken van Joelle haar verjaardag, het was daarom ook echt een leuk weekend.. wat ook eigenlijk niet anders kan. Maar laat ik bij de vrijdag beginnen, toen mijn eerste echte dag bij Kranto was.

Vrijdag werd ik wakker door de wekker, jammer hoor dat die weer zo vroeg ging. En ik moet er ook nog even niet aan denken dat die morgenochtend ook weer gaat! Vrijdag was mijn eerste dag bij Kranto, bij de mensen met een beperking. Best wel spannend en toch zag ik er ook een beetje tegenop. Waarom? Omdat ik nog nooit met zulke mensen heb gewerkt en ik ook niet zo heel goed weet hoe ik er mee om moet gaan en wat ik er nou van moet denken.

Vlak voordat we naar Kranto wilden gaan, kwam Rasa binnen met nog een vrouw. Voor het nieuwe internet, YES! Maar, te vroeg gejuigd want we hebben nu nog steeds geen goed internet. Morgen komen ze terug om te kijken of ze het kunnen oplossen.

Aangekomen bij Kranto, iets later dan afgesproken, waren ze bezig met foto's kijken die ze afgelopen week gemaakt hadden. Er werd verteld wat er de hele week gebeurd was en wat iedereen gedaan had. Best leuk om te zien, maar om een uur naar een vrouw te luisteren die alleen maar Litouws aan het brabbelen is, is ook niet alles. Daarna kregen we te horen, dat we een rust moment hadden tot 12u. Leuk, een rust moment (dat dacht ik tenminste), maar ik vond het heelmaal niet leuk! Het betekend dat iedereen weer in zijn groep, in het lokaal gaat zitten. Ik zat bij een groep van 6 deelnemers, en dat ze dan gewoon gaan puzzelen, dammen, tekenen etc. Helemaal niks voor mij, en dan zeker niet zo'n anderhalfuur lang. Na eindelijk inspiratie te hebben gevonden voor mijn tekening, ben ik begonnen met natekenen van Winnie De Poe! En wat was die mooi! Zo mooi, dat hij een ere plaats heeft gekregen op het bord in de gezamelijk ruimte, YEAH!

Toen het voor mijn gevoel ein-de-lijk 12u was, gingen we met de deelnemers naar buiten om te 'sporten'. Het was super lekker weer, dus m'n jas kon mooi binnen blijven. Na zo'n 3kwartier mochten we naar huis voor de lunch, met een stapeltje met enveloppen waarvan er 3 voor Joelle en 1 voor mij zijn we naar huis gegaan. Een mooie kaart van opa & oma, dankjewel! Ook werden we nog een keer geroepen of we wilden helpen, want er was een man die ook nederlands sprak en onze hulp nodig had. Het was dus zo, hij en een vriend die zijn hier in Litouwen om allemaal speelgoed e.d. te brengen. Maar zijn vriend heeft hier een virus opgelopen en ligt in het ziekenhuis. En nu vroeg hij aan ons of wij misschien wat te lezen hadden enzo. Dus wij hebben de man netjes wat tijdschriften meegegeven.

Het laatste uurtje van 2 tot 3 waren de deelnemers aan het eten, hier hoeven we dan niks te doen alleen aanwezig te zijn. Roxanne en ik waren Rasa tegen gekomen die vertelde dat we onze beddengoed konden wassen en dan nieuwe mee terug konden nemen. Dus in een halfuurtje hadden Roxanne en ik snel de bedden afgehaald en ze naar de plaats van bestemming gebracht en weer schoon beddegoed mee terug genomen.

Eenmaal toen iedereen weer thuis was zijn we lekker uit eten geweest. Bij CiliPica, kwamen we jongens van de voetbal tegen. Die we eigenlijk al veel vaker hadden zien lopen enzo. Maar toen Rox en Jo een sigaretje buiten aan het roken waren en in gesprek kwamen met één van de jongens. Kwamen ze erachter dat hij gewoon nederlands spreekt, hij heeft namelijk 8 jaar in nederland gewoond. Super grappig!

Joelle, Roxanne en Melissa gingen na het eten nog wat drinken ergens, Vivian, Suzanna en ik besloten om lekker thuis ons bedje in te duiken. Maar die plannen waren al snel veranderd zodra mijn laptop was opgestart. Want er zater 2 lieve vriendinnetje op mij te wachten om te skypen! Na een uurtje skypen met veel lachen, praten, wijntjes, verhalen en ga zo maar door. Zijn de meiden de stad in gedoken en ik m'n bed!



Ondertussen heb ik al weer een heel verslag voor maar 1 dag. Dus jullie hebben weer genoeg om te lezen haha!



Zaterdag werden we wakker van muziek! Hu? Dat dachten wij ook. En omdat we echt niet wisten waar het vandaan kwam, sprongen Joelle en ik ons bed uit en zijn op pad gegaan. Maar we hoeften niet ver te zoeken, want in het park achter ons was een hardloopwedstrijd bezig. Dus we besloten om maar een kijkje te gaan nemen, door te lopen naar de Maxima om brood en daarna weer naar huis te gaan. Het was echt leuk om te zien, en er was een gezellige sfeer. Ookal was het suuuuper rustig!

Na een ontbijt/lunch ben ik met Rox en Jo gaan sporten bij Impuls en we hadden gesloten om daarna gelijk om de boodschappen te gaan voor de hele week. We hadden namelijk een lijstje gemaakt met alles wat we nodig hebben voor de week. Met weer een hele boodschappenkar vol gingen we weer opweg naar huis! Eenmaal thuis moesten we snel alles gaan doen, omkleden, make-up etc. We moesten namelijk vroeg uit eten, want savonds hadden we een partyyyy bij ons thuis en hadden om 21.00u afgesproken.

We gingen eten in ons vaste 'restaurant', namelijk CiliPica! Wat meer een pizzahut is en waar voornamelijk jongeren komen! Omdat we snel wilden eten bestelden we alles tegelijk, maar het verliep niet helemaal zoals wij het wilde. Mijn salade kwam namelijk pas 10 minuten na dat iedereen al klaar was met eten. Gelukkig had ik ook een kleine pizza, dus ik had wel mee kunnen eten met de rest. Maar nog voelde ik me niet echt op m'n gemak om nog te gaan eten als iedereen al klaar is en zelfs de tafel al was afgeruimd. Wat hier ook zo raar is, want zodra ze zien dat één iemand klaar is met eten ruimen ze gelijk dat bord op, ookal zit de rest nog te eten.

Na ons toetje, die we weer ergens anders namen zijn Suuz en ik om drank gelopen bij de Maxima. Toen we thuis kwamen, zaten er al allemaal onbekende mensen bij ons in de keuken. Het verhaal was namelijk dat er een meisje aanklopte en niemand die wist wie ze was. Maar ze was een vriendin van Mike en had gehoord dat het feest vanavond bij ons thuis zou zijn. Toch maar binnen gelaten, want Mike zou er zo aan komen. Het was een heel aardig meisje, maar ze zei niet zoveel en was al snel weg. Ook de jongens waren erg aardig, maar toch allemaal een klein beetje raar. Met een goed muziekje op, lekker drinken en wat te knabbelen was het een goed feestje.

Joelle had afgesproken om met dr ouders te skypen als het hier 12u zou zijn. En toen ze net op skype zat, kwam iedereen onze slaapkamer zingend binnen met een chocolade taart. Natuurlijk moet Joelle proeven, en je raad het al.. iemand duwde zo de taart in dr gezicht! Niet alleen in dr gezicht, maar ook heel de grond en andere mensen zaten eronder. Een lekker zooitje dus! Toen Melissa al op bed lag en Viv en ik het ook wel hadden gezien, hebben we iedereen geprobeerd weg te krijgen. Dit ging nog niet zo makkelijk, maar gelukkig nam Mike iedereen mee naar zijn place om daar verder te feesten inclusief met Joelle, Roxanne en Suzanna. Voordat ik ging slapen MOEST eerst mijn kamer schoon gemaakt worden, gadverdamme! De taart lag serieus overal, ook in de keuken en woonkamer! Toen ik eindelijk in slaap gevallen was kwamen de meiden binnen, met hele verhalen en noem het maar op. Natuurlijk met iets meer drankjes op worden de verhalen al groter!

Vanmorgen konden we lekker uitslapen, Viv en Melissa hadden zelfs al alles schoongemaakt toen ik wakker werd. Met een heerlijk ontbijt, zaten we met z'n 6en aan tafel. Allemaal toch best wel een beetje hoofdpijn! Maar toch moest dat blik wittebonen in tomatensaus open voor Roxanne en Joelle! Bahbah, zij waren ook de enige die daar van hebben gegeten. Natuurlijk had ik nog een cadeutje voor Joelle, van Remco, mij en Mitchell! Een fotoboekje, suuuper leuk! Joelle was alweer helemaal klaar en wilde even gaan reserveren bij Romantic om vanavond te eten en een taart te halen. Natuurlijk had niemand echt zin, maar Rox had ze dan toch zo ver gekregen. En moet je bedenken dat die de grootste kater had! Ik ben snel onder de douche gestapt en ben weer even mijn bed in gedoken! Daar ben ik dan ook, met een goede film op, niet meer uit gekomen tot dat we gingen eten.

Eind van de middag kwamen er nog 3 jongens langs om de stereo-installatie op te halen, beetje jammer want die had ik op mijn laptop aangesloten om film te kijken. Toen ze weg waren kwam iedereen een beetje tot leven, in die zin dat ze zich gingen aankleden om uit eten te gaan. Een beetje suf en met wat hoofdpijn ging ik opweg samen met de rest naar Romantic, het beste hotel in Panevezys. Ik was er in deze 3 weken nog niet binnen geweest, maar het zag er best knus maar tegelijk heel netjes uit. Na een voorgerecht wat bestond uit een salade met kip en een hoofdgerecht, biefstuk met frietjes en salade. Was het tijd voor het cadeautje van ons allemaal, allemaal leuke dingetjes zoals nagellak, masker, handcreme & dummies! Die ken je wel, van die hele kleine balletjes, van die snoepjes die normaal in zo'n klein doosje zitten. Maar dan een zak vol met allemaal verschillende soorten, deze moesten dan ook gelijk uitgedeeld worden om te proeven!

Thuis heeft Joelle de taart aangesneden, een slagroomtaart met aardbeien alleen dan net iets anders. Maar hij smaakte zeker goed! Ook een lekker warme kop thee, die nu koud naast m'n bed staat, was voor iedereen gezet! Helaas, moest er ook een presentatie over nederland af! Want morgen moeten we met zijn alle presenteren op de speciale school! Ik ben echt heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken, want ik weet niet precies wat ze nou van ons verwachten! Maar dat zal ik morgen wel allemaal zien, net als dat ik in volle verwachting om de tekening van Noud zit te wachten, en natuurlijk om de kaart van m'n oom, tante en Chris!

Hier is het alweer 00:00u dus tijd om de tandjes te gaan poetsen en de ogen te sluiten. Het is alsnog een heel verhaal geworden, ondanks dat ik geen zin had om te typen!



Hele dikke kussen vanuit hier!

  • 16 April 2012 - 07:02

    Oma Dijst:

    Ja dat was weer een heel verhaal. Joelle als nog gefeliciteerd vanuit dreister. Begrijp dat de kaart ook eindelijk is aangekomen. Kan je je muur beetje opvrolijke. Het is hier nu een waterig zonnetje maar nog wel vroeg 8uur pas. Kim groetjes en liefs vanuit 'dreister' van Opa en Oma

  • 16 April 2012 - 14:48

    Opa En Oma:

    hoi Kim wat een verhaal weer je hebben het wel leuk gehad. doe Joelle nog feliciteren van ons. ze hebben de rol luiken electties wesen maken dat gaat nu heel makkelijk naar beneden en boven dus dat is erg fijn.het zonnetje schijnt lekker maar het is wel een koude wind.van middag oma dijst om de koffie geweest en de buurvrouw dus dat was ook weer gezellig nu je weet weer wat van ons de groetjes en een dikke kus van ons daaaag opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Panevėžys

Litouwen

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Kaunas en thuiskomst

01 Juni 2012

Palanga

24 Mei 2012

Afscheid nemen valt zwaar

20 Mei 2012

Laatste échte stageweek

13 Mei 2012

Week zeven in Panevezys
Kim

Actief sinds 18 Maart 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 21289

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 20 April 2014

Malawi

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Litouwen

Landen bezocht: