Labas! - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu Labas! - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu

Labas!

Door: kimdijst

Blijf op de hoogte en volg Kim

19 April 2012 | Litouwen, Panevėžys

Maandag begon weer de normale week, een week stage! Eigenlijk met tegenzin, kropen Joelle en ik ons bed uit om ons klaar te maken voor een dagje bij Pradine. Met weinig woordenwisselingen zaten we te ontbijten en ons brood te smeren. Hopend dat ze dit keer wel zouden smaken om 12u. Precies om half9 stapten we de deur uit, opweg naar Pradine! Wat nog zeker wel een kwartier lopen is, ik dacht dat ik het nooit zou zeggen, maar ik mis mijn FIETS! Jullie willen niet weten hoeveel we hier lopen, we doen (bijna) alles te voet!

We kwamen keurig netjes optijd aan bij Pradine, maar Lina (onze stagebegeleidster) had nog een paar vragen, waardoor we alsnog net iets te laat in de les waren. De leraar was zelfs al begonnen met gymles geven?! Best een beetje raar, want iedereen op school weet dat wij er zijn. Maargoed, we hadden verzonnen om de zaal (bij een grote klas) in 3 te verdelen en bij een kleine klas maar 2 vakken te gebruiken. En dit bleek een goede techniek, als je bedenkt dat we soms 2/3 klassen tegelijk hebben en dat dan bij elkaar zo ongeveer bijna 50 kinderen zijn. Wooooow, denk je nu?! Ja, dat denken wij ook elke keer! En zeker als we weer in dat kleine zaaltje staan, waar je met 20 kinderen al bijna te weinig ruimte hebt. Maar, toch krijgen we het elke keer weer voor elkaar, dus ik ben trots haha!

Helaas was het vandaag geen weer om naar buiten te gaan, wat natuurlijk veel makkelijker zou zijn. Want buiten hebben we veel meer ruimte! Vandaag hadden we ook eigenlijk alleen de lagere klassen!

Toen we weer thuis waren, moesten we een beetje haasten. Want we hadden om 15.oou een presentatie. Die we moesten geven aan de mensen van de Speciale school. Het moest natuurlijk over Nederland gaan, want daar waren ze heel nieuwsgierig naar! Helaas moest het allemaal in het Engels, waardoor iemand anders het weer kon vertalen in het Litouws, voor zover dat ging.

Eenmaal weer thuis aangekomen, ben ik gaan koken. We doen altijd in 2-tallen koken en ik had de afgelopen geer al gekookt, dus het was eigenlijk de beurt van Joelle. Maar voordat zei eindelijk dr pakketje van het postkantoor had gehaald, was ik al bijna klaar met alles. Heeeerlijk hebben we wraps gegeten!

Ook dinsdag ging de wekker weer voor een dagje bij Pradine, maar ook dit keer kwamen we met tegenzin ons bed uit rollen. En ook vandaag liepen we weer met tegen zin en eigenlijk meer zeurend dat we geen zin hadden richting Pradine! Wel waren we vandaag gewoon optijd & de spullen hadden we al snel uitgezocht omdat we weer hetzelfde zouden doen als de maandag. Dit omdat we op dinsdag weer andere klassen hebben, alleen de oudere klassen! Dus een beetje aanpassen en het is een goede les. De dag verliep eigenlijk best snel, de lessen verliepen soepel en voor we het wisten was het alweer tijd om naar huis te gaan. Heerlijk!

Savonds ben ik naar trainen gegaan met Roxanne. Maar, er was eerst nog een wedstrijd bezig. Waar we eigenlijk kaarten voor nodig hadden, maar even 'de domme buitenlander' spelen en je staat zo gratis binnen. Omdat de trainer ook de C'tjes / D'tjes (weet niet welk team het is, ze zijn in ieder geval klein en 10 jaar jonger dan mij) traint voor dat hij ons traint, had hij besloten om ons allemaal tegelijk te trainen. Omdat daarvoor natuurlijk de wedstrijd was. Nou GE-WEL-DIG, zie je het al voor je. Ik had gehoopt op een stevige, goede training, waarna ik uitgeput thuis kom en heerlijk mijn bed ik kan duiken en zo in slaap val. Maar dat viel alles tegen en ik had er al geen zin meer in. Met een chagrijnige kop liep ik daar op het veld, te rennen tussen de kleine jongetjes. Helemaal niks tegen hun, maar als de trainer daar even eerder mee had gekomen, kon ik me er een soort van op voorbereiden wat voor training ik kon verwachten.

Eenmaal thuis ben ik ook gelijk m'n kamer ingedoken en heb ik de foto's uitgezocht voor de volgende presentatie. Deze zou namelijk de volgende dag (woensdag) zij bij Kranto en daar moesten we ook een stukje over onszelf vertellen.

Ook woensdag ging weer de wekker, helaas! Want op de woensdag kan ik normaal altijd uitslapen en ik wilde eigenlijk gaan sporten, maar al mijn plannen vielen weg want om 10u kregen wij een presentatie over Litouwen. JOEPIE! Jammer genoeg was dit helemaal niet mijn dag, ik werd echt ziek wakker! Hoofdpijn, keelpijn, verkouden, last van m'n rug, hoesten, koud.. Noem het maar op. Dus weer met tegenzin m'n bed uit en op naar de presentatie.

De presentatie was heel leuk gedaan, en er was zelfs echt litouws eten en drinken. Maar in varkensoren had ik toch niet zoveel zin, en in drank met alcohol toch ook niet echt. Dus ik heb het gelaten bij de soort van cake!

Eindelijk weer thuis ben ik gelijk mijn bed in gedoken en daar ben ik tot half3 ook niet meer uit gekomen. Het is omdat we om 3u onze presentatie hadden, dat ik mijn bed uit kwam, maar anders had ik er de hele dag ingelegen. Even mezelf een beetje oppeppen en daar gingen we weer. Het was heel leuk om alle mensen met een beperking te zien, en dat ze echt aandachtig aan het luisteren waren naar ons óf waren ze meer aan het luisteren naar de vertaler?! Gelukkig hadden we veel plaatjes en aan het eind een dansje (ik stond natuurlijk aan de kant te kijken, want veel kracht en energie had ik niet). Ook toen we weer thuis waren ben ik het bed in gedoken tot we konden gaan eten. Daarna ben ik wat dingen gaan opruimen, even m'n hoofdje legen!

We wisten dat er om 19.00u de wedstrijd van Ekranas zou zijn, dus we besloten om daar te gaan kijken. Maar toen we daar naar onderweg waren zagen we de supporters al lopen en was de wedstrijd al afgelopen?! Heel raar, want op alle posters staat dat de wedstrijd echt om 19.00u gespeeld zou worden, maargoed. Toen zijn we doorgelopen om wat boodschappen.

Thuis zijn we rond de tafel gaan zitten, even bespreken waar iedereen nog naar toe wilt in de weekenden en wanneer we dat gaan doen. Aankomend weekend gaan we ( Suzanna, Joelle en ik ) naar Vilnius! Mensen van hier, die we kennen, gaan ook en er is een feest dus dat komt goed uit! Al zit ik er nog niet heelmaal op te wachten. We gaan ook nog naar Riga & naar de kruisberg! Kaunas, zien we de laatste 2 dagen dat we hier zijn. Omdat we vanuit Kaunas weer naar huis vliegen, kwam dat mooit uit.

Ook hebben Melissa en ik onze reis naar Sint-Petersburg en Moskou uitgestippeld. Maar eerst moet er een visum aangevraagd worden! Natuurlijk hebben we wel al gelijk uitgezocht welke trein we zouden willen/kunnen nemen etc. Daarna was ik zo doodop, dat ik mn bed in ben bedoken terwijl Roxanne, Joelle, Vivian en Suzanna nog een film gingen kijken. Want RARA, zij konden donderdag (vandaag) uitslapen.

De wekker van vandaag was nog het ergst, want ik voel/voelde me echt nog beroerd gewoon, maar ik wilde Melissa ook weer niet in dr eentje naar Special school laten gaan! Dus hop, bedje uit! En daar ging ik weer, met een ontbijtje op en de was te hebben gedaan stond ik weer in de gymzaal. Het voordeel is wel dat we op de Speciale school niet zelf de lessen hoeven te verzinnen, want er zijn namelijk leraren die dat allemaal doen. Dus we kunnen dan gewoon mee doen met de oefeningen en de kinderen helpen. Helaas ging dit vandaag met weinig energie, waar ik zelf erg van baal.

Tussen door hebben we best veel tijd gehad om nog even thuis te zijn. Maar de eerste 2x dat we thuis kwamen lag de rest nog te snurken. De 2de les zou beginnen, maar er waren geen lessen maar een soort van uitreiking. Iedereen had zich verzameld in de hal van de school en bepaalde kinderen kregen een oorkonde, voor goed gedrag! Super leuk om te zien dat die kinderen daar zo blij mee zijn en ook serieus echt hun best er voor zullen doen om zo'n oorkonde te krijgen. Ook hadden we een optreden van kinderen van een andere school, die kwamen dansen en zingen!

Omdat we hierna nog zoveel tijd over hadden besloten we om even langs Rasa te gaan. Dan konden we bespreken wanneer en hoelaat we met elkaar rond de tafel zouden gaan zitten om te bespreken hoe onze week was gegaan. Dit zouden we dan elke week doen. En ook de Litouwse les, voor de vrijwilligers die willen, zou dan gelijk daarna kunnen volgen! Ook hadden we besloten en Melissa en ik met het voorstel zouden komen voor de huur van ons appartement. We zijn namelijk niet van plan om de volle bak te gaan betalen die we eigenlijk moeten betalen. Dus ook hier hebben we over gesproken, maar hier gaan we nog een keer voor aan tafel zitten.

Om 14.00u waren we klaar, netjes optijd! En Melissa en ik besloten om langs Dalia te gaan, bespreken over onze plannen naar Moskou! Bij Dalia aangekomen werden ons gelijk thee en koekjes aangeboden, dat slaan we natuurlijk niet af! Na veel gebelt te hebben, kwam er uit dat we voor het visum (als we met de trein zouden gaan) voor de heenweg 300 Litas moeten betalen en voor de terugweg ook nog een keer! Dat zou dan bij elkaar 600 Litas worden, dat delen door 3.45 en dan heb het in Euro. Ik heb er wel wat voor over, maar zoveel heb ik er nou ook weer niet voor over! Dus nu zijn we een beetje aan het kijken of we het misschien anders kunnen regelen, want we willen toch wel heel graag gaan!

Vanavond ben ik niet gaan trainen, toch nog niet helemaal fil. Eigenlijk totaal niet fit! En morgen ook weer vroeg mn bed uit voor een dagje stage bij Kranto! Ik lig nog net niet in m'n bed, maar zodra ik met dit verslag klaar ben duik ik er snel in! En ondanks dat we hier geen schuin dakraam hebben, hoor ik toch de regen op het raam tikken. Ik denk als ik me diep inbeeld dat ik dalijk thuis in bed lig, dat ik dan heerlijk zal slapen en morgen helemaal weer fit wakker word (was het maar zo). Want wat ik het meest mis, is toch wel mijn eigen bed!

Bij jullie is het misschien nog een beetje vroeg om al weltrusten te zeggen, maar voor straks dan slaap lekker!

Na het weekend komt er weer een verslagje, en dan zijn we LIFTEND naar Vilnius geweest dus dat zal een leuk verslag worden!

Dikke kussen.

  • 19 April 2012 - 20:14

    Oma Dijst:

    Hoi je bent dus een beetje zwak ziek en misselijk gaat allemaal weer over hoor het is alleen even vervelend. Hoop voor je dat het lukt om het reisje te maken waar je overschrijft. Als je weer in dreister ben waardeer je je eigenbed nog meer. Groetjes en liefs vanuit DREISTER

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Panevėžys

Litouwen

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Kaunas en thuiskomst

01 Juni 2012

Palanga

24 Mei 2012

Afscheid nemen valt zwaar

20 Mei 2012

Laatste échte stageweek

13 Mei 2012

Week zeven in Panevezys
Kim

Actief sinds 18 Maart 2012
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 21307

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 20 April 2014

Malawi

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Litouwen

Landen bezocht: