week 17 - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu week 17 - Reisverslag uit Panevėžys, Litouwen van Kim Dijst - WaarBenJij.nu

week 17

Door: kimdijst

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Mei 2012 | Litouwen, Panevėžys

Labar liever lezers,

ik heb jullie weer lang laten wachten op een nieuw reisverslag, dit omdat het internet er vaak uitligt, maar hier die dan toch eindelijk! En het is niet zomaar een reisverslag, nee een reisverslag van een HELE week, dus weer genoeg om te lezen denk ik zomaar! Ik begin daarom ook gewoon bij het begin, en dat begon vorige week maandag!

Maandag ging voor mij een zware wekker, niet opdat hij nou zo heel vroeg ging, maar meer om het feit dat ik gewoon echt super moe was! Iets te laat vertrokken van huis, samen met Joelle, maar zoals gewoon ook gewoon optijd! Toen we bij Pradine aankwamen, werd ons door middel van Litouws, Engels, Duits en handgebaren duidelijk gemaakt dat Lina (onze stagebegeleidster) vandaag ziek is. Dit betekende dus, dat we geen vertaler hadden in de lessen. Deze hebben we op de maandag meestel wel nodig, want de kinderen zijn nog jong én de leraren kunnen ook geen engels, schandalig! Maar, de dag begon eigenlijk heel goed want Joelle en ik kregen allebei 2 hele blokken echte chocolade van een meisje, heerlijk! En ondanks we geen vertolker hadden, gingen de lessen door middel van veel voordoen en gebaren toch redelijk goed! Smiddags ben ik naar Impuls geweest om lekker te sporten, waar ik toch weer iets raars heb meegemaakt. Nu kom ik niet vaak in een sportschool, maar een redelijk gezet meisje was hier aan het sporten mét muziek op! Oké, dat is normaal! Maar ze was ondertussen dus ook een boek aan het lezen?! Weet niet of dit normaal is, maar mij leek het niet echt makkelijk & ik had het zelf ook nog nooit gezien. Toen ik weer thuis kwam lag er weer post op me te wachten, joehoee! Een kaart en een hele lieve tekening van m'n lieve neefje en nicht! Voor het eten hadden we afgesproken om even bij elkaar te komen, samen met Rasa en Cristine, om te bespreken hoe alles tot nu toe verloopt! Dit was geen lang gesprek, dus we zaten zo weer met z'n alle aan tafel om te eten!

Ook de dinsdag ging de wekker weer om naar Pradine te gaan, en ook dit keer was Lina nog ziek. Daarom hebben we maar een leuke brief voor haar geschreven, haha! Na Pradine ben ik samen met Melissa door gegaan naar het weeshuis, waar ik altijd het idee heb dat ze ons niet eens verwachten. Maar goed, hop het hek open en de kinderen komen al aanlopen met de basketbal! En daar gingen we weer hoor, een heel uur lang in het zonnetje even basketballen met de kinderen! Toen we thuis kwamen moesten we gelijk weer door naar Litouws les, jaja Litouwse les! Hadden jullie niet verwacht zeker, maar het is toch echt zo! We kregen een aanbod of we het leuk/makkelijk zouden vinden om toch wel zinnen en woorden in het Litouws te weten. Dat is toch wat makkelijker communiceren met die kinderen! Na de les zijn ik en Rox ook gelijk weer door gegaan naar trainen!

Zoals elke woensdag ben ik smorgens vrij, heeeerlijk! Maar eigenlijk wil ik in die ochtend gaan sporten bij Impuls, wat dit keer ook weer niet is gelukt. Ik was namelijk zo moe, dat ik had besloten om geen wekker te zetten en te kijken hoelaat ik wakker zou zijn. Helaas, net te laat, om nog even lekker te gaan sporten! Smiddags had ik samen met Roxanne naschoolse opvang, maar toen we bij de gymzaal aankwamen zagen we helemaal niemand dus zijn we weer terug naar huis gegaan. En hebben toen besloten om kaarten bij het postkantoor te gaan halen, daarna zijn we om drie uur gaan kijken binnen in het gebouw van Kranto, want het regende. En daar vonden we iedereen in de zaal, wachtend tot de film zou gaan beginnen, UP! Hele leuke film, maar doordat er geen ondertiteling bij zat en het niet erg fris rook, zijn Rox en ik na zo'n 20 minuten weer naar huis gelopen. Savonds zijn we nog naar Impuls geweest, YES toch nog m'n sport vandaag, ik heb lekker veel baantjes gezwommen in het zwembad!

Donderdag is de dag dat ik samen met Melissa op de speciale school zit. Maar de eerste les begon voor mij al goed, een halve les! Hoppa! Want later in de ochtend zouden er weer optredens zijn, met dansen en zingen! Dus Melissa en ik besloten om daar gewoon naar toe te gaan. Maar na een lange zit, had ik het toch wel een beetje gezien en was het eindelijk afgelopen. Tijdens de optredens vielen er steeds meer dingen op, zo was een jongen tegenover mij de hele tijd plastic aan het eten, terwijl de leraressen er gewoon op zaten te kijken. Ook waren er 2 kinderen aan het slaan naar elkaar, ook waar de leraressen bij zaten! En vervolgens een jongen die de hele tijd op z'n hand zat te bijten, waar de littekens al in stonden. Dus er schoot door mijn hoofd, waarom er in godsnaam niemand er iets over zei?! Want dit gebeurt namelijk veeeel vaker! Al vaak genoeg loop ik hier over het terein en moet ik rennen omdat er weer kinderen aan het vechten zijn, terwijl de leraren er naast rustig staan te praten. Heel erg raar, en ik weet ook niet goed wat ik er mee moet doen! Maar goed, de leraren hadden smiddags bespreking dus mijn dag duurde niet lang! En ik kon dus gaan genieten van het heerlijke weer! Hop, lekker bij Roxanne in de zon gaan zitten! En het koste nog geen 10 minuten en ik was al verbrand hoor. Maar even ingesmeerd en snel weer terug gaan zitten natuurlijk, moet er wel van genieten! Savonds zijn we weer gaan trainen, iets te warm voor het goede maar ik mag niet klagen over het weer!

Vrijdag ben ik naar Kranto geweest, waar er bijna iemand in een snoepje stikte. De begeleidster gooide een snoepje in iemand z'n mond, maar die schoot verkeerd! En terwijl wij niet wisten wat er precies aan de hand was, zaten de begeleiders maar een beetje met elkaar te praten wat er nou aan de hand was, tot dat ze door kregen dat het echt niet goed ging! Gelukkig is er niemand om het leven gekomen, en is het snoepje gewoon weer uit z'n keel verdwenen! Smiddags en savonds was het nog steeds heerlijk weer, en we gingen lekker met een wijntje in de zon zitten! Genieten dus! Daarna zijn we met z'n alle uit eten geweest, eerst zaten we bij een tentje waar we nog niet waren geweest. Maar na een paar minuten wisten we allemaal dat dit hem niet ging worden en zijn we voor CanCan gegaan, vertrouwd! Daarna zijn we lekker dansjes gaan doen in Puntuca's, waar het nog super rustig was, maar wij maken er gewoon een feestje van! Natuurlijk wilde we ook een keer ergens anders kijken, want veel verder dan Puntuca's en Rezidencija zijn we nog niet gekomen! Dus we besloten om in de Latino bar te gaan kijken, maar helaas was dit niks waardoor we naar huis zijn gegaan! En uiteindelijk weer vroeg in bed zijn beland! Waar ik vergezeld werd door een achtergrondmuziekje vanuit de kroeg hier op de hoek, wat meer op geschreeuw en gegil begon te lijken. Gelukkig, ben ik gewoon lekker in slaap gevallen! Want de volgende dag moesten we weer vroeg op!

Want zaterdag zijn we namelijk naar de Kruisjesberg geweest, en hoe! We zijn met z'n alle gaan liften, in 2-tallen! En dat ging echt heel erg goed. Ik zat samen met Melissa, we werden opgehaald door een hele lieve opa en oma, die allemaal vragen aan ons stelde en ons halverwege af zette. Waarna er al snel weer een andere auto stopte, waar naar onze verbazing Joelle en Roxanne in zaten! Na wat geschuif in de achterklep, konden Melissa en ik er ook nog bij en heeft de aardige man ons helemaal bij de Kruisjesberg gebracht en afgezet! Hier moesten we wel even op Vivian en Suzanna wachten, want die moesten nog een heel stuk lopen! Terwijl ik tegen Melissa, Joelle en Roxanne zei; Where are the girls? Begon er een man tegen ons te praten, een Amerikaan! Haha, geweldig om in het buitenland alle nationaliteiten tegen te komen. De man dacht namelijk dat we ook Amerikaans waren door dat ik zei; where are the girls? Ook hebben we nog een hagendis/salemander gespot in het gras en daar moeste natuurlijk foto's van gemaakt worden! Toen daar Vivian en Suzanna waren, konden we eindelijk de berg op! Nou, berg kan je het niet noemen het is meer een huiveltje! Maar wat was dat indrukwekkend zeg, ik heb nog nooit zoveel kruisjes bij elkaar gezien! In m'n korte broek en hemd, was ik toch echt wel onder de indruk van alles. Toen we terug liepen naar het informatie huisje, en we nog even in de zon gingen zitten kwam er ter sprake hoe we nou eigenlijk naar huis moesten. Dus ik ben naar een bus toegelopen en heb gevraagd of hij naar Siauliai (het dorp in de buurt) ging en of we mee konden rijden, YES dit is ook gelukt! Het stadje Siauliai was niet zoveel, en we besloten daarom ook om onze borden om terug te liften te maken en terug naar huis te gaan, het was namelijk ook al eind van de middag. Melissa en ik werden al snel opgepikt en een man bracht ons naar de weg, die naar Panevezys gaat. Daarna werden we weer opgepikt door een jongen, die de goede richting op moest maar hij sprak geen engels, dus het was ee hele stille weg. Door hem werden we gedropt ergens waar niks te bekennen was, op een camper waar er iemand aardappels verkocht! Terwijl we hier stonden te wachten, kwamen de andere 4 meiden in één auto voorbij gescheurd! En toen kon de strijd beginnen, haha! Die was op de heen weg ook eigenlijk al een beetje, kennen jullie dat programma Peking Express, nou daar begon het een beetje op te lijken! Kijken wie het eerst thuis is haha! Maar Melissa en ik werden niet veel later opgepikt door een lief vrouwtje, en je raad het nooit! Een FRANSE! Na een tussenstop bij de supermarkt heeft ze ons netjes in het centrum afgezet en zijn we naar huis gelopen. Thuis hebben we snel spullen gepakt en zijn we met zijn alle bij Kranto, de kroeg/restaurant op de hoek gaan eten! Heerlijk! Thuis ben ik lekker m'n bedje ingedoken, wat een vermoeiende maar zeer geslaagde, leuke dag!

Zondag ging voor Roxanne en mij de wekker weer vroeg, want ipv zaterdag was het vandaag ZONDAG VOETBALDAG! Helemaal gelukkig natuurlijk. Weer in ons korte broeg en shirtje opweg naar het voetbalveld, zijn we nog even langs de Maxima gelopen voor eten en drinken! En gelukkig maar ook, want we zijn de hele dag weg geweest! Na een uurtje in de auto kwamen we aan in een dorpje dichtbij Ukmerges (remember, het dorpje waar we waren afgezet tijdens onze trip naar Vilnius). Hier moesten we in een sporthal met kleedkamers omkleden en reden daarna door naar het veld, dat onder aan de heuvel lag! Helemaal afgelegen, tussen de bomen en langs een rivier! Hebben we in de volle zon, met zeker 25 graden zo'n 120 minuten lang gespeeld! Wel verdeeld in 3 wedstrijdjes natuurlijk, anders kon ik het helemaal niet volhouden! Heb die dag in totaal 4.5 liter water gedronken! En daarvan kwam 1.5 liter water vanuit de bergen, ijs en ijskoud! Toen we uitgeput, met hoofdpijn en een halve zonnesteek thuis kwamen kregen we te horen dat we lekker zouden BBQ'en! Natuurlijk, had ik daar heel veel zin in! En we hebben lekker bij ons voor gezeten in de zon. En net na het eten, toen ik mijn reisverslag wilde gaan typen, hadden we geen internet meer. Helaas!

Maar gelukkig heb ik nu wel internet en hebben jullie nu weer kunnen genieten van mijn avonturen hier in Litouwen!

Dikke kus

  • 07 Mei 2012 - 14:20

    Oma Dijst:

    Hoi Kim wat ik van andere weleens hoor moet kruisjesberg toch wel indrukwekkend zijn. Liefs Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Panevėžys

Litouwen

Recente Reisverslagen:

04 Juni 2012

Kaunas en thuiskomst

01 Juni 2012

Palanga

24 Mei 2012

Afscheid nemen valt zwaar

20 Mei 2012

Laatste échte stageweek

13 Mei 2012

Week zeven in Panevezys
Kim

Actief sinds 18 Maart 2012
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 21287

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 20 April 2014

Malawi

25 Maart 2012 - 02 Juni 2012

Litouwen

Landen bezocht: